Powerwalking is buiten lopen in een stevig en krachtig tempo. Je armen houd je in een hoek van 90 graden. Door de manier van lopen worden de spieren in de schouders, rug, onderrug en buik extra geactiveerd en versterkt. Door het tempo kun je gezellig blijven kletsen en zit je in een hartslagzone waarin je extra vet verbrand.

Tussendoor doen we spierversterkende oefeningen die zorgen voor extra vet verbranding en waardoor je een strakker figuur krijgt. Dit is de basis van deze zeer effectieve bewegingsvorm waardoor je gezondheid verbetert, je fitter wordt, gewicht verliest en meer energie krijgt. Het is een toegankelijke, afwisselende bewegingsvorm die ook zeer geschikt kan zijn als herstel- of revalidatietraining.

Powerwalking is geen hardlopen. Uit testen is gebleken dat mensen die aan Powerwalking doen evenveel calorieën verbruiken als mensen die hardlopen op een rustig tot normaal tempo. De resultaten zijn verbluffend! Het gemiddelde calorie verbruik met Powerwalking kan oplopen tot wel 500 calorieën per uur.

Powerwalking is geschikt voor iedereen, dus ook voor jou! Het tempo ligt aan jouw niveau en kan variëren van 4 tot met 7 km per uur. Door de natuurlijke vorm van bewegen, met weinig weerstand, is de kans op blessures nagenoeg nihil. Door de krachtige armbeweging en een sterke afzet met de voet zijn veel spieren tegelijkertijd actief. De hartslag komt hierdoor op een niveau dat nodig is om conditioneel beter te worden. De ademhaling wordt dieper, de bloedsomloop wordt aangezet en de zuurstoftoevoer vergroot.

Wat trek je aan?

Met powerwalken heb je sportkleding aan in laagjes. Zodat je het warm genoeg hebt, maar wat uit kunt doen als je het te warm krijgt. Powerwalklessen gaan in principe altijd door. Dus kleed je na het weer.

Verder draag je sport-/hardloopschoenen of lage wandelschoenen. Zorg dat ze lekker lopen, niet te zwaar zijn en flexibele zolen hebben, zodat je voeten goed kunnen afrollen en je de oefeningen goed mee kan doen. Fijne sokken is geen overbodige luxe. Je kan een flesje water mee nemen. Indien je de avond loopt en het al donker wordt is het belangrijk dat je lichtjes hebt. Indien je deze nog niet hebt, kun je ze bij ons lenen.

Verdere info

De les duurt een uur. Powerwalken is in groepsverband. Het startpunt is altijd hetzelfde. Er zijn 4 startlocaties, namelijk in Deventer, Schalkhaar, Diepenveen en Bathmen. De route en de oefeningen variëren per les. We starten met een warming up en sluiten af met een cooling down. Er wordt tijdens het powerwalken 1 a 2 keer gestopt om oefeningen te doen, hierbij kan gedacht worden aan kracht-, stabiliteit-, coördinatie oefeningen. Het kan zijn dat we elastieken of gewichtjes meenemen, dat verschilt per les. We gaan ook vaak zonder iets op pad en er kan op eigen tempo ge-powerwalkt worden. Op het lesrooster vindt je de startlocaties en kun je het tempo per les terug vinden. Alle lessen kunnen met elkaar gecombineerd worden.

We zouden het heel gezellig vinden als je met ons mee komt powerwalken!