Ontspanning wordt gezien als het tot rust komen van lichaam en geest. Hoe je dat doet, is voor iedereen verschillend. De een vindt het fijn om actief bezig te zijn, bijvoorbeeld door in de tuin te werken of te wandelen in het bos. De ander wordt relaxed door een bad of een douche te nemen, aan pilates te doen of te mediteren. Het is gewoon even zoeken naar wat voor jou werkt.

Juist in drukke tijden is het belangrijk om goed voor jezelf te blijven zorgen en af en toe rust te nemen. Je zult merken dat het een positief effect heeft op zowel je lichaam als geest, waardoor je beter in staat bent om alle ballen hoog te houden. Dit zijn de belangrijkste redenen om te ontspannen:

Positief effect op je gezondheid. Door af en toe rust te nemen kan het lichaam herstellen van dagelijkse inspanningen. Je spieren ontspannen, je bloeddruk daalt en je ademhaling gaat langzamer. Daarnaast werken je afweersysteem en je spijsvertering beter, waardoor je minder snel ziek wordt en beter af kunt vallen /of op gewicht kunt blijven.

Positief effect op je gedachten. Ook je geest kan herstellen door te ontspannen. Wie regelmatig een pauze inlast, ziet meer kansen en mogelijkheden dan iemand die altijd in de hoogste versnelling zit. Je creatieve vermogen is groter, je gedachten positiever en je bent beter opgewassen tegen de hectiek van alledag.

Productiviteit. Het lijkt misschien alsof je je tijd verdoet als je even pauze neemt, maar dat is niet het geval. Integendeel zelfs. Ontspanning zorgt voor een betere focus, waardoor je sneller en effectiever te werk gaat. Iemand die 9 uur werkt en af en toe een pauze inlast kan meer werk verzetten dan iemand die non stop 12 uur achter zijn computer zit. Door af en toe gas terug te nemen, krijg je meer energie en haal je meer uit je dag.

Een goede nachtrust. Als je moeite hebt met in slaap vallen, dan ben je waarschijnlijk niet ontspannen op het moment dat je naar bed gaat. Vermijd televisie en andere beeldschermen zoals dat van je telefoon. Dit zorgt voor teveel prikkels. Ga liever even naar buiten voor een wandeling (of gezellige powerwalkles of mindfulwalk;) of ontspanningsoefeningen. Door iets rustigs te doen ontspant je lichaam en val je binnen een mum van tijd in slaap.

Op het gebied van ontspanning bieden we het volgende aan: